Vikten innan graviditeten
Undervikt och övervikt kan definitivt påverka din fertilitet och detta gäller både män och kvinnor.
Claes Gottlieb, docent i gynekologi på Sophiahemmet, menar att kraftig övervikt påverkar ägglossningen påtagligt. Ofta räcker det inte med hormoner för att hjälpa kvinnan ägglossa och den enda vägen är faktiskt viktreduktion. Även vid provrörsbefurktning är chanserna sämre hos överviktiga kvinnor. Så att gå ner i vikt bör vara det primära steget för att öka sina chanser samt göra en eventuell graviditet mer riskfri.
Små mängder transfetter räcker för att stoppa en kvinnas ägglossning, enligt en ny studie. Transfetter, eller delvis härdat fett, används inom livsmedelsindustrin då det är billigt och anses ha en lämplig konsistens för många produkter.
En ny studie av forskare vid Harvarduniversitetet visar nu att det finns ännu ett skäl att akta sig för härdat fett då även mycket små mängder transfetter ökar risken för kvinnor att bli infertila med hela 70 procent. Transfetterna leder i många fall till att ägglossningen uteblir.
Transfetter kan återfinnas i typiskt onyttig mat såsom pommes frites, konditorivaror (tex småkakor), feta mejeriprodukter (ex creme fraiche), glass och färdigrätter.
» Klicka här för att läsa vad SLV skriver om transfetter
» Klicka här för att läsa Reuters press release om studien
» Viktnedgång och fysisk aktivitet ökar den barnlösas chanser att bli gravid

Frukt och grönsaker minskar risken för missfall, visar ny forskning. En brittisk studie visar att en balanserad diet, där grönsaker och frukt ingår, är mycket viktig för gravida kvinnor. De som äter frukt och grönt regelbundet löper 46 procent mindre risk att få missfall.

Vikten under graviditeten
Vid några, eller samtliga, besök hos MVC brukar man kontrollera din vikt.
Man ska minnas att varje kvinna är unik och viktökningen till en stor del även bero på vilken utgångsvikt man hade. En överviktig kvinna kan öka mindre än snittet medans en underviktig kvinna öka mer än snittet.
Vissa kvinnor ökar periodvis mycket och periodvis nästan inget alls. Vissa ökar inte förrän efter vecka 20 och så vidare och så vidare…

En viktökning på 10-15 kilo räknas som normal, men stora variationer förekommer och det finns kvinnor som bara ökar ett par kg (kanske pga högre utgångsvikt) likaväl som det finns kvinnor som går upp 25-30 kg.
&raquo Klicka här för att räkna ut din viktökning under graviditeten

Viktuppgång i snitt under graviditeten
Av praktiska skäl indelar man graviditeten i 1:a, 2:a och 3:e trimestern (tredjedelen).
» 1:a trimestern är de första 12 veckorna. Då är det rimligt att gå upp 1-2 kilo.
» 2:a trimestern är mellan vecka 12 och 28. Då är det rimligt att gå upp 300-400 gram per vecka.
» 3:e trimestern är från 28:e till 40:e veckan. Då är det bra att gå upp mindre än 3 kilo och mer än 1 kilo per månad.

Vad innehåller vikten?
» Själva barnet väger vid födseln cirka 3 500 gram

» Livmoderns tillväxt är cirka 900 gram
» Moderkakan väger cirka 650 gram
» Fostervattnet väger cirka 800 gram
» Den ökade blodmängden utgör cirka 1 250 gram
» Vätskeansamlingar utgör cirka 2 000 gram
» Fettdepåer under huden utgör cirka 1 700 gram
Totalt ger detta en viktökning på 11 200 gram, vilket är en helt normal viktökning.

Om du har ett BMI som är…
» …mindre än 19,8 ska du gå upp mellan 12 och 18 kilo.
» …19.8 till 26 ska du gå upp mellan 11,5 och 18 kilo
» …26,0 till 29,0 ska du gå upp mellan 7 och 11,5 kilo
» …mer än 29 ska du gå upp minst 6,8 kilo.
BMI, body mass index, är ett sätt att ta reda på om du är normalviktig. Siffrorna är grova mått. De kan variera beroende på muskelmassa och kroppsbyggnad. En person med mycket muskler kan få ett högt BMI utan att vara överviktig.
&raquo Klicka här för att räkna ut din viktökning under graviditeten

Varierad kost
Mat ger inte bara energi, utan även proteiner som är nödvändiga för att ditt barn ska växa. Mat ger dessutom vitaminer och mineralämnen.
Ät frukost, lunch, mellanmål och middag varje dag och inkludera i din kost:
» Frukt och grönsaker: Vid varje måltid
» Morötter och andra rotfrukter
» Potatis, ris eller pasta
» Bröd: Gärna flera gånger om dagen
» Mjölk eller ost: Helst till frukost och mellanmål
» Kött, fågel, fisk eller baljväxter

Bli inte för bekväm!
Det är viktigt att äta rätt under graviditeten och att försöka röra på sig. Mår man bra, äter minst tre ordentliga mål per dag, inte frossar i läsk, kakor, godis och annat sött/fett bara för att man är just gravid och rör sig så mycket man kan så brukar den viktökning man ser vara helt normal men om du går upp mer än 600 gram per vecka ska du kontakta din BM eller läkare eller barnmorska för att kontrollera att du inte börjar få vätskeansamlingar eller utvecklar graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning eller för högt blodtryck.

Och banta aldrig under graviditeten!
Bantning frigör organiska miljögifter som lagrats i fettväven i din kropp, detta är skadligt både för dig men främst fostret.
Forskare vid University of Miami School of Medicine hävdar att kvinnor som bantar i början av graviditeten dubblar risken att få ett missbildat barn.
De har hittat en koppling mellan bantning under tidig graviditet och skador på neuralröret hos fostret som kan leda till bla ryggmärgsbråck.
Graviditet är inte en tid då man ska banta. Vi har ännu inte tillräckligt med kunskap om det komplicerade samspelet mellan alla de näringsämnen du får genom kosten. Det går inte att banta och tro att det ska räcka om du äter extra folsyra. Du måste äta en välbalanserad kost, säger dr Maureen Malee.

Vikten mellan graviditeterna
En undersökning bland 150 000 svenska mammor som presenteras i medicintidskriften Lancet, visar att redan en måttlig viktökning mellan graviditeterna ökar risken för allvarliga komplikationer för mamma och barn. Risken förstärks med stigande vikt.
Det är tidigare känt att fetma och övervikt ökar risken för till exempel havandeskapsförgiftning och högt blodtryck. Den nya studien visar att bara några kilos viktuppgång mellan graviditeterna ökar risken för komplikationer, även hos normalviktiga mammor.
För den grupp kvinnor som gått upp motsvarande nio kilo eller mer var riskökningen störst. Där ökade risken för havandeskapsförgiftning och högt blodtryck med 80 procent och risken för fosterdöd med 60 procent.
Men risken för komplikationer ökade redan efter tre kilos viktuppgång. En viktökning mellan tre och sex kilo ökar risken för högt blodtryck, graviditetsdiabetes och att få stora barn med mellan 20 och 40 procent.
» Viktuppgång mellan graviditeter ökar risken för komplikationer
» Interpregnancy weight change and risk of adverse pregnancy outcomes

Share this post, let the world know:
Posted in MVC | Tagged

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>